mandag 28. mars 2016

Påska 2016 - tøffe strikkekrav...

En lang påskeuke er over. Sol og varmt vær, mange fridager, litt arbeid, ski- og gåturer, vennebesøk og mange timer med strikketøy. Helt perfekt!

Mandag først i påska var jeg på Fortuna sammen med Ellen. Det ble litt tid til å ta strikkinga fram, men mest hadde jeg lyst på nytt garn og nytt prosjekt.... Problemet var at det var så mye forskjellig som fristet, ikke bare en ting! Vi sitter og prater litt, og plutselig, uten at jeg skjønner hvordan, har jeg inngått avtale med Ellen om at vi skal bruke påskeuka til å strikke ferdig påbegynte prosjekter.... Forstå det, den som kan!

Men, avtale er avtale, og jeg har forsøkt holde meg til den...

Jeg har utallige påbegynte prosjekter på strømpepinner 2,5 mm. Sokker og votter. 
Først fikk jeg strikket ferdig et par sokker til meg selv. I garn med glitter!
De var påbegynt i vinterferien og fungerte som busstrikk tur/retur Trondheim, men de ble ikke ferdige. De har ligget i veska og vært framme og blitt strikket på i småstunder, men nå ble de endelig ferdiggjort. Garnet er Vivid yarns sitt håndfargede strømpegarn med glitter, husker ikke fargenavn.
Lys blå, rødrosa og grå/brun. Artige sokker i godt garn! Kort ribb og glattstrikket legg og fot, forsterket hælkappe.

Enda et par sokker dukket opp fra veska. Et par Bjørnlisokker i gul Arwetta. Disse ble påbegynt på en strikkekafé på Fortuna - jeg måtte ha noe enkelt å strikke på - Fortunakofta ble litt krevende den kvelden. Mønsteret på Bjørnlisokkene finner du på bloggen Garnbutikken Fortuna http://garnbutikkenfortuna.blogspot.no

Bjørnlisokken har jeg strikket utallige par av. Mønsteret skrev jeg ned for flere år siden og nå vet jeg det går Bjørnlisokker mange steder i Meldal og Norge, men også i Sverige, Tyskland og USA.

To ferdige strikketøy burde kvalifisere til kjøp av garn til nytt prosjekt!? Nope... Her kunne ingen ting startes før etter påske - kun strikke på påbegynte prosjekter...

Ok. Da bledet enda et dykk i prosjektkurven. Et par votter!? Jeg som ikke liker strikke votter, har sikkert 4 par påbegynte liggende...
Disse vottene var adventsamstrikk også. Strikket de første dagene i desember, og så tok koftestrikkinga all tid. 

Dette er vottene Mosaikk av Wenche Roald. Vottene finner du i dag i Vottelaugets siste publikasjon, men de ble strikket som mysteriealong på facebookgruppa til Vottelauget i desember.
Restegarn i Hifa Ask i 6 farger, pinner 2,5. 
Det er artig med mysteriestrikk! Her visste ingen hvordan vottene ble, og det var mange fargeskift. Jeg har vært tro mot mønsteret og mysteriet, men kunne nok tenkt meg mer rosa og mindre oransje. Vottene ble ganske mørke også. Men jeg elsker disse fargene! Den mørke lilla og den oransje. 💜
Nå kunne jeg vel starte nytt? Nei da, men jeg fikk kjøpt garn og magasin med mønster på en nydelig jumper designet av Linda Marveng. Ennå ikke påbegynt!
Jeg fant jo to single mønsterstrikka sokker.... En rosalilla og en oker. Forskjellig mønster, og mønsteret lå ikke sammen med sokkene....De ble bare lagt til side.

Jeg fant også to påbegynte vottepar. Et i gult og hvitt med selburoser, og et i turkis og brun med mønster fra boka Eventyrvotter. De ble prioritert og strikket på i dag. 
Mønsteret heter Soria Moria og er en helmønstret vott. Den har ikke ulik fram og bakside, og mønsteret går rundt hele. Før de ble lagt bort, jeg kan ikke huske når de var påbegynt, strikket jeg til tommel på begge vottene. Nå har jeg kommet litt lengre... Vi får se hvor snart de blir ferdigstrikket, nå når påska er over...

Jeg er mest opptatt av hva og hvordan jeg skal gjøre det med neste prosjekt. Litt hysj, hysj, - jeg har strikket prøvelapper. 2 prøvelapper! Det prosjektet kommer i egen bloggpost!

Det har vært en flott påske. Takk til Ellen som motiverte meg til å strikke ferdig disse prosjektene! 



3 kommentarer:

  1. Så nydelige sokker du har strikket.
    Disse vottene strikket jeg også, og har brukt mine masse. Hjemmestrikka votter er så gode i bruk, men så pes å strikke.

    SvarSlett
  2. Linket til Bjørnlisokkerne virker ikke mere. Findes der et andet sted hvor den kan findes. Det virker som om det er en hemmelig opskrift :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. http://garnbutikkenfortuna.blogspot.no
      Jeg har rettet opp linken i teksten også.

      Slett

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!