torsdag 29. september 2016

Reiselyst - Liverpool

Denne sommeren har virkelig vært reisesommer. Som storfamilie har vi vært til Kroatia og nå England, nærmere bestemt Liverpool. Liverpool ble valgt fordi mannen er fotballgal, og Liverpool-supporter, og vi ønsket å la han oppleve byen Liverpool i forbindelse med feiringa av hans bursdag. Dessverre var det ingen fotballkamp i perioden vi hadde mulighet til å reise, men vi besøkte stadion og området ved Anfield Road. Vi har aldri vært i England tidligere, og i hvert fall jeg hadde en formening om hvordan Liverpool ville være. Så mye annerledes byen er, en jeg trodde! 

Når jeg hører om Liverpool tenker jeg grå industriby med mørke puber fylt med fotball-supportere. Jeg ble så positivt overrasket! Selvsagt er det industri og mørke puber med fotball-supportere, men byen er så mye mer! Dock-området er fantastisk! Her ligger også suvenir-butikken med bare Beatles-produkter - her kunne vi vært enda lengre...



Husbåter - Kanalbåter ved Albert Dock. 

Albert Dock og Liverpool Wheel.
Gjett hvem som faktisk overvant høydeskrekken og var med opp i hjulet??? Jepp, jeg! Ungdommen på 14 hadde virkelig lyst, og jeg kunne ikke være pyse... jo, jeg var pyse... Pust med magen, Marit!

Det var en opplevelse! 60 meter opp i luften - det er høyt det! Utsikten var fenomenal, men jeg fikk ikke bilder som yter den rettferdighet. Klokken var blitt litt seint på kvelden og det begynte bli skumt.


Det var fine muligheter for lange gåturer rundt om i byen og på Dock-området. Dette er helt ut mot elva Mercey - ser du alle hengelåsene på gjerdet? Jeg tror det er flere kilometer med hengelåser hengt opp - nesten alle har inngravert navn på kjærestepar og dato - og de symboliserer, eller er en forsikring, om evig kjærlighet, tror jeg. Jeg fikk ikke Bård med på å kjøpe hengelås for å henge opp.... vi får gjøre en annen jobb for kjærligheten!

Sentrum Liverpool, eller handle-sentrum, var flott. En enorm mengde butikker, kafeer, restauranter, utstillinger, lekepark og alt hva hjerte og penger kunne begjære, finnes på et ganske avgrenset område. Handlegater i tre etasjer - kjøpesentre for de som er high fashion, og de som er Disney, eller HM. 
Lite folk, men dette tidlig fredag morgen.

Den yngste og den eldste nyter sola og tester de nye rulleskoa.
Typiske hus for denne delen av byen - dette er ved Liverpool Road. Så annerledes enn  i Norge, men likevel så kjent - hit kan jeg godt reise igjen. Det er så mye å se!



Skulle gjerne besøkt denne puben!


The Kop. Anfield Stadium. Liverpool. Bill Shankley - he made people happy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!