mandag 5. september 2016

Tur til Wollmeise i Pfaffenhofen

Jeg har vært med Ellen til Wollmeise, og en drøm har gått i oppfyllelse!

Ellen, som har garnbutikken Fortuna, inviterte Wenche og meg med til forhandlermøte med Wollmeise i Tyskland. Hun har blogget litt her: http://garnbutikkenfortuna.blogspot.no/2016/09/wollmeise-2016.html

Wollmeise er garnhimmelen, og litt til! Garnet har de flotteste farger og er så lekkert. Jeg har strikket sokker, skjørt og sjal i de ulike garnkvalitetene, og alt kjennes så bra ut. NB! Dette er ikke et sponset innlegg, jeg liker garnet!

Reisen til Tyskland og Pfaffenhofen gikk greit,og vi fikk strikket mye på fly og tog. Vi bodde på Hotel Moosburger Hof i sentrum av byen, med kort avstand til alt vi trengte. En reise til Pfaffenhofen er fint, uten garninteressen, selv om det var vårt formål.


Nærmeste nabo til hotellet var en sjokoladebutikk med fantastisk utvalg! Her kunne du få sjokolade med alskens lekkerier, eller sjokolade formet som biler, pupper, verktøy eller hus. På motsatt side av hotellet var det et konditori med eget bakeri. Her fikk vi kjøpt oppsmurt grovt brød til frokost og lekre kaker til litt senere på dagen. Og kaffe.



Første kvelden måtte vi dessverre tilbringe på uterestaurant på hotellet. Ser trist ut, ikke sant! Småsnacks!


Jeg må jo også vise noen bilder fra Wollmeises butikk. Dette er fra en av favoritthyllene!


Dette er en annen favoritthylle!


Fredagen fikk vi en tur til fargeriet med buss. Så flott å se mer av området rundt byen og hvilke landbruksprodukter de dyrket. Kilometervis med åkrer med humle til ølbrygging. Pfaffenhofen er stor på ølproduksjon. I tillegg så vi mange maisåkre.


Her står humleplantene i rake geledd. De har egne stativer og mange steder så det ut til at plassen mellom humleplantene ble brukt til dyrking av kål. God utnyttelse av arealet med andre ord.



Denne mannen sto for en av turens høydepunkter - guidet byvandring. Han måtte bruke både tysk og engelsk, og i tillegg lærte han litt norsk, for å få forklart, og fortalt, historien om byen og menneskene her. Han var virkelig dyktig og artig å høre på!


Har du hørt om HIPP? Hipp barnemat? Ja, Hipp kommer fra Pfaffenhofen. Her er vi i huset, som nå er butikk, kafe og museum, hvor Hipp barnemat først ble laget. Artig historie, og nå vet vi at byen er berømt og kjent for tre ting - Wollmeisegarn, øl og Hipp!

Her er flere bilder fra byvandringen. Byen har ca.25000 innbyggere, har flere kirker, en grotte ( som er bygd inne i et hus ), stort torg, mai-stang som settes opp til stor glede, spenning og ølkonsum!, og spennende og flotte husfasader.







Reisefølget mitt venter på middag siste dag i Pfaffenhofen. Det er over 30 grader og solen steker.




Lekkert lacegarn! Wenches, mitt og Ellens nøste - tror vi strikker samme sjalet av Martina Behm, Pool & Conquer. Artig å se hvor forskjellige de blir.

Dette er min personlige, private, og nesten hemmelige garnfangst fra lørdagens besøk i butikken. 3 av de 5 hespene i brunoransje ( Tandoori Masala ) skal bli en jumper, sammen med den grå. 2 brunoransje og de 2 gule og grønne ( Aspentree ) skal bli sjalet Uluru, de tre hespene til høyre er Twin sokkegarn, til sokker, og så lace til sjalet som ble startet på turen hjem. 


Tusen takk til Ellen og Wenche for en fin tur sammen!

3 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en veldig flott tur!

    SvarSlett
  2. Så flott tur dere har hatt! Jeg husker at dette garnet var veldig pop for noen år siden, jeg kjøpte i dyre dommer av folk på nettet, opptil 300 pr. hespel, nå prøver jeg å selge, men null intr. Skal bli spennende å se hva dere får strikket! God helg!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!